Här står vi nu

… med Kivis träning alltså;
Spåret: tappade förut en del fokus, slarvade och la t.o.m av ibland i spåret, men kan ha berott på löp som var antågande. Nu, de senaste spåren, har gått riktigt bra och hon är åter igen noggrann och plockar in alla pinnar. Nu senast gick spåret rakt över häst- och rådjursbajs som hon totalt ignorerade samt att vi gick över en häststig och jag lyckades lägga spåret så vi fick gå på stigen några meter innan jag fortsatte in i skogen och hon tog det klockrent.

Lydnad: vi slipar vidare på lydnadsklassmomenten och börjar anse oss som klara med en del. Apporteringen har jag haft lite svårt att övertyga henne om att greppa apporten bra och hålla stadigt, men sen jag (läs; idag) bytte ut godiset mot bollen så gick det mkt snabbare och hon fick ett mkt säkrare grepp om apporten när hon visste att bollen väntade.

Uppletande: har vi inte alls kört ofta, men nu senast gjorde jag riktigt baby-övningar för att få henne att förstå att även fast matte inte går ut och gömmer ett nytt föremål så kan det faktist ligga en till där ute i skogen. Och då gick det faktist bra. Vi fortsätter med extremt tydliga övningar som allteftersom blir mindre tydliga 😉

Agility: får jag pinsamt nog erkänna att jag har varit sjukt dålig på att träna med henne så där har jag inget nytt att rapportera. Vilket är konstigt eftersom det ändå är min favoritgren inom hunderiet…

Belöning: Kivi är en kul hund att belöna och det är häftigt hur hon växlar från kamp till jakt till att med ett enkelt litet ljud kunna locka henne till min sida där hon genast, utan problem, avlämnar leksaken. Jag kan skifta mellan att jaga henne till att hon kommer in och avlämnar grejen. Kel och gos är också en utmärkt belöning. På spåret behöver hon ingen belöning när hon hittar pinnar (mer är ”braa”) då hennes största belöning är att få fortsätta jobba 😉
Det intressanta med Kivi är också att ända sedan hon kom hem till oss som 8-veckors valp har hon alltid fått vinna i dragkamper. Varenda gång. Kanske just därför som jag har en hund som älskar att komma in med föremål och som gärna ”delar med sig” av dem?

Den 28 aug tänkte jag debutera med Kivi i lydnaden. MH:t ska jag ta tag i och anmäla oss till nåt också (om det finns plats så hoppas vi på den 12 el 13 aug här på hemmaplan, Nyköping). Röngten av höfter och armbågar gör vi nog också ganska snart. Två av systrarna har fina resultat och jag kan inte låta bli att bli extremt nyfiken på Kivi.

Idag var det skotträning på klubben. Jag hann glömma bort det och körde just då platsliggning med henne men hon rörde inte en fena. Jag kan nog säga att hon är totalt oberörd. Vi hann köra lite fot och leka lite under skotten och hon bryr sig verkligen inte alls. Så skönt!

Om mikaelagranstrom

Mest om Kivi, min aussietik men även lite om mig och min familj.
Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Här står vi nu

  1. Denise skriver:

    Vad duktiga ni är, Agility kan vänta lite. Bra att få in en bra grund att stå på, med lydnad och spår.

  2. Nina skriver:

    Oj, vad ni kan!
    Kram

  3. Tjenare!
    Hur är det med er? Går det bra med Kivi och träningen ? Inte sett till er på länge här på bloggen :S
    Hoppas allt är bra!
    Kram/Christine

  4. Undrar samma sak om Christine :).

  5. Marie L skriver:

    Halloj

Lämna en kommentar